15 miesięcy. Dziewiąty skok rozwojowy. Świat zasad. | sen-dziecka.pl

15 miesięcy. Dziewiąty skok rozwojowy. Świat zasad.

Podczas ostatniego skoku rozwojowego dziecko uświadomiło sobie, że aby coś zrobić, należy wykonać kilka czynności w ustalonej kolejności. A teraz, w okolicach 15 miesiąca życia dziecko dostaje kolejną falę nowej informacji, na którą może reagować płaczem i kaprysami.

Dziewiąty skok rozwojowy daje dziecku nowe możliwości. Jego myślenie się komplikuje, staje się abstrakcyjne, bardziej „dojrzałe”. Teraz wykonuje czynności według planu, a samo w tym czasie oswaja planowanie. Dziecko uczy się planować i zmieniać plany według własnego uznania. Teraz maluch zastanawia się nad każdym swoim działaniem i zaczyna się zastanawiać nad samym procesem myślenia. Jest bardzo skupiony na tym, co się dzieje u niego w głowie i jest to zauważalne w jego zachowaniu.

Dziecko zna już wyszukane sposoby na osiągnięcie tego, na czym mu zależy, np. „kogo poprosić o ciastko - mamę czy babcię?” Maluch uczy się reakcji rodziców na pewne zachowania: „co się stanie jeśli będę płakał? A jeśli się oddalę? A co, gdy się przytulę do mamy?” Przez cały dzień podejmuje on różnorodne decyzje, co, oczywiście, obciąża system nerwowy.

Oznaki skoku rozwojowego u dziecka

Można zaobserwować następujące zmiany w zachowaniu dziecka:

  • Dosłownie wisi na mamie, chce być tulone i noszone,

  • Źle się zachowuje, jest kapryśne, niegrzeczne i zazdrosne,

  • Nie ma apetytu,

  • Miewa nagłe zmiany humoru,

  • Wstydzi się obcych,

  • Czasami jest wpatrzone w coś i obojętne.

Czas zasad

Teraz dziecko potrafi już nie tylko zachować konsekwentność działań, a również samodzielnie wymyślać własne plany, zmieniać je w zależności od własnych celów i preferencji. Maluch bardziej wyraźnie pokazuje, czego chce. Myśli strategicznie i cały czas sprawdza granice: „a co się stanie jeśli zerwę kwiatki? A co jeśli „ucieknę” od mamy? Albo odmówię zaśnięcia?”. Zna już dużo sposobów, by wyrazić swoje niezadowolenie albo pokazać, czego chce:

  • Demonstruje zaborczość w stosunku do własnych rzeczy,

  • Obserwuje i naśladuje zachowanie otaczających go ludzi, szczególnie, niestandardowe zachowanie (chodzenie z laską, kulejąc),

  • Podejmuje inicjatywę,

  • Dokonuje wyboru (co chce zjeść, jakie ubranka założyć, na jaki plac zabaw się udać),

  • Nalega na to, czego chce (tupaniem, krzykiem, aktywnymi działaniami).

Pamiętajcie, że dziecko powtarza za Wami. Szczególnie chętnie dzieci odwzorowują mocne emocje. Uważajcie na własne zachowanie!

Podczas dziewiątego skoku rozwojowego dziecko sprawdza granice tego, co może i co jest dozwolone:

  • Poznaje własne ciało, eksperymentuje, uczy się chodzić po schodach, wchodzi na szafki,

  • Drażni rodziców, sprawdza znaczenie słów „tak” i „nie”,

  • Sprawdza, kto z rodziców jest bardziej łagodny i szybciej się podda,

  • Chowa i odnajduje przedmioty, rozróżnia pojęcia „góra-dół”,

  • Próbuje obchodzić się delikatnie z rzeczami.

Jak wesprzeć dziecko?

Maluch chce być samodzielny, ale rozumie, że nie wszystko jeszcze potrafi, że są pewne ograniczenia, więc w pewnych sytuacjach będzie się słuchać bezwarunkowo. Na przykład, w niebezpiecznych sytuacjach (będzie się trzymać za rękę, przechodząc przez ulicę).

Pozwólcie dziecku eksperymentować w sytuacjach, które są bezpieczne:

  • Nie zabraniajcie dziecku uczyć się posługiwania różnymi przedmiotami. Jeśli, na przykład, chce jeść sam, to nie trzeba go karmić łyżeczką.

  • Pozwólcie dziecku biegać, skakać, włazić na kanapę i się turlać, wisieć i przewracać się na coś miękkiego - „triki akrobatyczne” są bardzo ważne dla jego rozwoju fizycznego.

  • Znajdźcie chwilę na obserwację. Czasami dziecko potrzebuje po prostu siedzieć i oglądać, jak mrówki wychodzą ze swoich domków i chowają się z powrotem.

  • Dziecko może chętnie powtarzać zachowanie innych ludzi, a Wy swoją reakcją możecie mu wytłumaczyć, jakie zachowanie jest dobre, a jakie złe.

Teraz jest właściwy moment na ustalenie zdroworozsądkowych granic, których będą się trzymać wszyscy członkowie rodziny. Jeśli rodzice nie pozwalają rozrzucać rzeczy po całym mieszkaniu i otwierać wszystkich szuflad, to dziadkowie też nie powinni pozwalać na takie zachowanie.

Negocjacje

Zaczyna się etap kształcenia się umiejętności negocjacji. Komunikacja z dzieckiem staje się ważna jak nigdy dotąd. Dziecko może przeżywać mocne emocje, histeryzować i się gniewać. Pozwólcie dziecku się uspokoić, ale po tym ważne jest, by wytłumaczyć, co odczuwacie, kiedy ono tak się zachowuje.

Stopniowo socjalne zachowanie dziecka będzie się doskonalić. Pokażcie mu, że aby osiągnąć to, na czym mu zależy albo poprosić o pomoc można w inny sposób niż płaczem i tupaniem nogami.

Poczucie humoru

Często dziecko uważa za zabawne zupełnie niespodziewane rzeczy, a na dodatek już próbuje świadomie żartować. Czasami dziecko próbuje rozśmieszyć rodziców, żeby coś na nich wymóc. Niekiedy specjalnie mówi „nie” zamiast „tak”, ponieważ uważa, że jest to zabawne.

Zabawy

Teraz szczególnie ważne są dla dziecka zabawy ruchowe (w tym spacery z rodzicami w poszukiwaniu nowych miejsc i wrażeń) i gry z wcielaniem się w różne role:

  • Ciekawe będą zabawy w kucharza, sprzątanie, pranie, rozwieszanie wypranych ubrań, mycie naczyń - wszystko to, co robią dorośli.

  • Zabawa w chowanego.

  • Książki z ruchomymi elementami.

  • Piłki.

  • Piaskownica i zjeżdżalnia.

  • Picie herbaty w towarzystwie zabawek.

Zakończenie skoku rozwojowego. Jak się zmieniło dziecko?

Po zakończeniu dziewiątego skoku rozwojowego obcowanie z dzieckiem staje się zauważalnie prostsze. Dziecko staje się bardziej samodzielne, aktywne, obserwujące. Potrafi dłużej samodzielnie się bawić, staje się spokojniejsze. Jednocześnie jest bardziej ciekawe gospodarstwa domowego, niż zabawek. Potrafi wyraźnie pokazać, co mu się podoba, a co nie. Nabyte w tym czasie nawyki dziecko będzie doskonalić przez lata. A w wieku około 1,5 roku czeka go kolejny i ostatni z obserwowanych skoków rozwojowych.

Kategorie: 

Wsparcie

To dzięki darowiznom Moich Czytelników mogę rozwijać sen-dziecka.pl i dzielić się wiedzą również z Tobą. Dołącz do grona wdzięcznych czytelników i pomóż innym maluchom i ich rodzicom!

  • Inna kwota:
Wspieram
PayPal Credit Card Badges

Zostaw komentarz

15 miesięcy. Dziewiąty skok rozwojowy. Świat zasad. | sen-dziecka.pl

Komunikat o błędzie

  • Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /usr/home/vts/domains/sen-dziecka.pl/public_html/includes/common.inc:2822) w drupal_send_headers() (linia 1551 z /usr/home/vts/domains/sen-dziecka.pl/public_html/includes/bootstrap.inc).
  • Error: Call to undefined function each() w SMTP->Data() (linia 393 z /usr/home/vts/domains/sen-dziecka.pl/public_html/sites/all/modules/smtp/smtp.transport.inc).

Błąd

Wystąpił niespodziewany błąd. Proszę spróbować później.