Ósmy skok rozwojowy. Świat programów. | sen-dziecka.pl

Ósmy skok rozwojowy. Świat programów.

Dziecko skończyło rok. Jakie to radosne i wzruszające wydarzenie! Maluszek bardzo się zmienił: jest już taki duży i świadomy, za chwilę zacznie chodzić albo już to robi, rozumie mowę, staje się coraz bardziej samodzielny.

Ale jego rozwój będzie trwał jeszcze wiele lat, bo skoki rozwojowe nie kończą się wraz z ukończeniem pierwszego roku życia. Jeszcze tak dużo nieznanego jest przed dzieckiem! Właśnie około pierwszego roku życia dziecko przeżywa kolejne zmiany.

Nowe umiejętności: cele i planowanie.

Zgodnie z teorią skoków rozwojowych ósmy skok rozwojowy otwiera przed dzieckiem świat programów. Podczas tego skoku dziecko uczy się stawiać sobie cele i planować ich osiąganie.

Teraz jest dla niego zrozumiałe to, co oznaczają słowa: „ubrać się”, „posprzątać”, „ugotować” i chętnie bierze udział w tych czynnościach. Teraz zwrot „jedziemy na zakupy” oznacza dla niego pewną kolejność czynności - trzeba się ubrać, jechać wózkiem albo autem, zrobić zakupy, wrócić do domu i się rozebrać.

Oznaki skoku rozwojowego

Można zaobserwować następujące zmiany w zachowaniu dziecka:

  • Wisi na mamie, chwyta za ubranie, nogi albo często potrzebuje krótkiego kontaktu fizycznego - podchodzi, by przytulić się raz na jakiś czas.
  • Jest zazdrosny: wykazuje niezadowolenie, kiedy widzi, że mama poświęca swoją uwagę komuś innemu.
  • Nie ma apetytu.
  • Jego humor ulega nagłym zmianom - niektóre wydarzenia przeżywa bardzo mocno, a niekiedy jest obojętny i zamyślony.
  • Wybiera jeden przedmiot i nie wypuszcza go z rąk przez dłuższy czas.
  • Wstydzi się obcych ludzi.
  • Wyraźnie demonstruje własne zdanie.
  • Potrzebna jest mu nieustanna rozrywka.

Rozwój poprzez zabawę

Skoki rozwojowe po pierwszym roku życia wymagają kreatywności rodziców w wymyślaniu ciekawych zajęć dla dziecka. Dziecku podobają się zabawy, w których czuje siebie dorosły, samodzielny. A nowe umiejętności dziecka sprawiają, że zabawa z nim staje się coraz bardziej ciekawa.

Zrób to sam

Dzieci uwielbiają zabawy z wodą. Można zaproponować maluszkowi mycie wszystkich swoich zabawek w misce z wodą albo mycie dziecięcych naczyń prawdziwą gąbką i pianą z płynu do naczyń. Można dać dziecku umyte warzywa i poprosić, by je umyło.

Mały pomocnik

Wszystkie sprawy domowe można robić razem z dzieckiem - korzyści z tego będą widoczne w przyszłości. Maluszek chętnie pomoże wytrzeć kurz, pozamiatać i umyć podłogę, odłożyć zabawki na miejsce. Można razem gotować, rozkładać zakupione produkty, rozwieszać pranie - „dorosłe” sprawunki będą wspierać rozwój dziecka, a na dodatek będą dla niego bardzo ciekawe.

Skąd dobiega dźwięk?

Pokażcie maluszkowi dowolny grający przedmiot. A następnie schowajcie go tak, żeby dziecko go nie widziało. Następnie powiedzcie mu, by spróbowało znaleźć zabawkę.

Sekwencje ciąg dalszy

Obecny skok rozwojowy pozwala maluszkowi zapoznać się z pojęciami „większy” i „mniejszy”. Najwyższy czas na zabawy w proste sortery, różne układanki i piramidy. Będzie on z ciekawością obserwować i próbować samodzielnie wkładać pojemniczki jeden do drugiego albo budować z nich wieżę.

Co jest w rondelku?

Można razem gotować zupę albo kompot: nazywajcie każdy kolejny produkt i wkładajcie go do rondelka. Jest to świetny sposób na naukę nazw owoców i warzyw.

Domowy teatrzyk

Dowolna zabawka może stać się bohaterem małego przedstawienia - lalka idzie na zakupy, zajączek uprawia ogród i hoduje marchewkę, ludzik kieruje ciężarówką. Maluszek będzie chętnie obserwował zrozumiałe i znane mu czynności.

Jak wygląda sytuacja ze snem?

Opisywany skok rozwojowy, jak każdy inny, wpływa na sen maluszka. Nieraz sytuacja ze snem się pogarsza, sen staje się niespokojny, dziecko częściej się wybudza, potrzebuje więcej czasu, by zasnąć. Często wyciszenie w dzień staje się prawdziwym wyzwaniem, a ilość snu w ciągu doby może się zmniejszyć, co jeszcze bardziej komplikuje sytuację. Należy pamiętać, że kumulacja zmęczenia ma bardzo negatywny wpływ na samopoczucie dziecka, więc trzeba stworzyć odpowiednie warunki snu, dokładnie obserwować dziecko, żeby wyłapać wczesne oznaki zmęczenia i zwrócić szczególną uwagę na przygotowanie do snu, poświęcając nieco więcej czasu, niż zwykle.

Skok rozwojowy minął. Jak się zmieniło dziecko?

Dwanaście miesięcy aktywnego wzrostu za nami! Był to napięty czas, jeden skok zmieniał drugi, nic nie było stałe, oprócz zmiany. Teraz jest spokojniej, dziecko się rozwija bardziej stabilnie, mama też się przyzwyczaiła i nauczyła odbierać sytuację spokojniej. Dziecko dopiero skończyło rok, a potrafi już tak wiele. Być może już próbuje samo jeść, chodzić, cały czas oswaja nowe zabawy.

W ciągu najbliższych miesięcy będzie stosunkowo spokojny okres. Następnie, w okolicach 15. miesiąca życia dziecko przechodzi przez kolejny skok rozwojowy, po którym rodzice już będą musieli liczyć się z jego zdaniem ;)

Kategorie: 

Wsparcie

To dzięki darowiznom Moich Czytelników mogę rozwijać sen-dziecka.pl i dzielić się wiedzą również z Tobą. Dołącz do grona wdzięcznych czytelników i pomóż innym maluchom i ich rodzicom!

  • Inna kwota:
Wspieram
PayPal Credit Card Badges

Komentarze

Dzień dobry. Mój syn ma 9 miesięcy i zaczął bardzo źle spać. Budzi się średnio 6 razy w ciągu nocy i rozpaczliwie płacze. Gdy wstaję do jego łóżka, aby go uspokoić płacze coraz bardziej i bardziej (histerycznie), aż do momentu gdy przyjdzie mama. Zazwyczaj dla wygody żona bierze go do łóżka, co kończy się tym, że śpi jeszcze gorzej bo co prawda nie trzeba wstawać do dziecka, ale syn kopie, wierci się i wybudza żonę co 15 minut (przez co wstaje ona jeszcze bardziej zmęczona niż gdyby 6 razy przychodziła do łóżeczka). 1. Przeczytałem na stronie https://www.babysleepsite.com/: "The problem with sleep associations lies in the fact that your baby needs YOU to recreate the environment in which they fell asleep. YOU become their "pillow" and when they wake up through sleep transitions (that we ALL have!) and their pillow is gone, they don't know how to go back to sleep. So, the key is to allow them to go to sleep the same way they will wake up periodically throughout the night. If they wake up briefly and find you gone or the movement has stopped (as with my son) or their pacifier is gone or...they will wake up more and have to call out to you so you can "help" them once again. "Find my 'pillow', mommy and daddy!!"" Czyli w skrócie, że skoro syn zasypia w salonie na rękach u mamy a jak obudzi się to jest w innym pokoju i bez mamy to zaczyna płakać i uspokaja się dopiero wtedy gdy pojawi się mama. Czy to oznacza, że syn powinien zasypiać u siebie w łóżeczku w swoim pokoju i najlepiej sam? Jeżeli tak to jak to osiągnąć? 2. Czy zachowanie syna to normalny element skoku rozwojowego i trzeba po prostu czekać, aż przejdzie? Będę bardzo wdzięczny za jakąkolwiek odpowiedź. Pozdrawiam Jan Kostrzewa (wraz ze zmęczoną żoną)

Zostaw komentarz

Ósmy skok rozwojowy. Świat programów. | sen-dziecka.pl

Komunikat o błędzie

  • Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /usr/home/vts/domains/sen-dziecka.pl/public_html/includes/common.inc:2822) w drupal_send_headers() (linia 1551 z /usr/home/vts/domains/sen-dziecka.pl/public_html/includes/bootstrap.inc).
  • Error: Call to undefined function each() w SMTP->Data() (linia 393 z /usr/home/vts/domains/sen-dziecka.pl/public_html/sites/all/modules/smtp/smtp.transport.inc).

Błąd

Wystąpił niespodziewany błąd. Proszę spróbować później.